دکتر فرهمن فرخی؛ لیلا محمد باقرب پروین
چکیده
تغییرات بنیادین و ایده های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی ...
بیشتر
تغییرات بنیادین و ایده های نوینی از طریق معرفی پسامتد و آموزش منتقدانه در حوزه آموزش زبان انگلیسی ایجاد گشته اند. پسامتد به عنوان جایگزینی برای متدها، در صدد دستیابی به اصول سه گانه اش بود: تخصیص، عملیت داشتن، و امکانپذیری. زیرشاخه معروف پسامتد، یعنی آموزش منتقدانه، در صدد قدرت بخشی به مدرسان و فراگیران، و ایجاد عدالت اجتماعی از طریق تعلیم و تربیت بود. برخلاف جنبه های نظری این جنبش ها، ابعاد عملی توجه لازم را دریافت ننموده اند، به خصوص در بافتهای شرقی. تحقیق کیفی حاضر به بررسی میزان پایبندی عملی مدرسان زبان انگلیسی به اصول این مفاهیم ذاتا" غربی در ایران پرداخت، نمونه ای از بافت شرقی دارای معیارهای اجتماعی، فرهنگی، و آموزشی مختص به خود. از روش های کیفی گردآوری اطلاعات جهت جمع آوری داده ها از مدرسان موردنظر استفاده گردید. تحلیل کیفی اطلاعات، این یافته ها را به دست داد که پسامتد و آموزش منتقدانه به میزان قابل توجهی توسط مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در عمل پذیرفته شده اند، و اصول مربوط به آنها مشتاقانه مورد استفاده قرار میگیرند. کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی از طریق ارتباط قدرتمند با جوامع غربی، دلیل اصلی چنین پذیرش قابل توجهی تصور گشت. بر خلاف انتظار، ضعف قابل توجه مدرسان ایرانی زبان انگلیسی در حیطه دانش نظری پسامتد و آموزش منتقدانه آشکار گشت. به بیان دیگر، اگرچه کمرنگ شدن مرزهای فرهنگی زمینه را برای تحقق عملی این مفاهیم فراهم نموده است، جهت بهره گیری بهینه از پسامتد و آموزش منتقدانه، رشد دانش نظری در این راستا نیازمند توجه لازم در دوره های تربیت مدرسان زبان انگلیسی در ایران میباشد.